Klient
Spomlek – jeden z największych polskich producentów sera żółtego (w ciągu roku produkuje blisko 21 tys. ton sera; przetwarza ponad 300 mln ton mleka).
Wyzwania:
Klient postawił przed nami jednocześnie kilka celów:
- Podnieść potencjał wytwórczy jednego z zakładów produkcyjnych
- Zwiększyć udział wytwarzanych serów w pierwszej klasie jakości
- Zredukować koszty logistyki w skupie mleka
Rozwiązanie:
- Przeprowadziliśmy analizę z zastosowaniem skutecznych metod eksperymentalnych DoE (Design of Experiment).Opracowaliśmy i wdrożyliśmy mierniki OEE (Overall Equipment Effectivenes),Ustaliliśmy i wdrożyliśmy wspólne cele dla całej załogi zakładuZastosowaliśmy metodę rozwiązywania problemów opartą na ramie DMAIC Six Sigma, jak również wdrożyliśmy oparte na DMAIC metodyki rozwiązywania problemówWykorzystaliśmy również:
- Time-Based Competition – jeden z paradygmatów metody QRM
- Karty kontrolne Shewhart’a
- Hypothesis-Driven Thinking – metodę myślenia hipotezami
Rezultaty:
- Zwiększyliśmy potencjał produkcyjny: warzelni o 20%, solankowni – o 25%
- Udział serów w pierwszej klasie jakości wzrósł o 13 pp
- W obszarze logistyki skupu poprawiliśmy wskaźnik dotarcia (ilość litrów mleka / przejechany kilometr) o 8 pp
- Poprawiliśmy wskaźnik efektywności o 18,7 pp, co pozwala Klientowi generować dodatkowe przychody
- ROI – w ciągu 6 miesięcy uzyskano zwrot z inwestycji na poziomie ponad 600 proc.
Klient o wdrożeniu:
„Choć wynik ROI jest bardzo zadowalający, najważniejsze jest to, że dzięki poznanej metodologii i wsparciu konsultantów, pracownicy zmienili swoje metody pracy, co będzie procentować i wpływać na funkcjonowanie zakładu w długoterminowej perspektywie.”
Paweł Gaca, Wiceprezes Zarządu ds. Ekonomiczno-Finansowych w Spomlek