Czym są systemy w organizacjach?

Czym są systemy w organizacjach?

Odpowiedź na to pytanie przyniosła mi dopiero praca nad Modelem Shingo

System – słowo na potęgę używane w organizacjach, odmieniane przez wszystkie przypadki. Systemami nazywamy narzędzia, projekty, programy naprawcze. Dlaczego?  Bo brzmi to dobrze, daje poczucie, że to coś ważnego, nadaje rangę realizowanym tematom. Przez 15 lat mojej kariery w biznesie wielokrotnie szukałam definicji słowa system a mimo to, nie miałam poczucia, aby ten temat został wyczerpany.

Dopiero zetknięcie się z Modelem Shingo pozwoliło na pewne olśnienie. Jak tworzyć systemy, co powinno na nie się składać, a co najważniejsze: po co tym się zajmować? Na te wszystkie pytania odpowiada Model Shingo, dając przy tym możliwość budowania doskonałych organizacji.

Na pierwszy rzut oka w definicji systemu wg Modelu Shingo nie widać nic nowego, ponadprzeciętnego, czy zaskakującego. Ot, kilka zintegrowanych komponentów, takich jak praca standardowa, raportowanie wyników, feedback w określonej częstotliwości i Dziennik Ulepszeń – to miałoby dać efekt WOW? Mogłabym się z tym zgodzić, gdyby nie to, że -niestety- większość specjalistów nie potrafi w pełni wykorzystywać potencjału cyklu PDCA (Plan – Do – Check – Act). Zarówno cykl PDCA, jak i Model Shingo zawierają w sobie jeden z kluczowych elementów sukcesu, jakim jest pracownik. Często realizując usprawnienia, projekty w obszarze produkcji, czy to w biurach, pamiętamy by zaangażować inżyniera procesu, technologa, jakościowca. Jednak nie przychodzi nam do głowy  zaproszenie szeregowego pracownika linii bądź biura, który dodaje codziennie wartość do produktu lub usługi, i który, de facto, lepiej niż ktokolwiek inny rozumie w czym tkwi problem i jak go rozwiązać.

Optymizm co do tego, że taki stan będzie spotykany coraz rzadziej, na szczęście jest zasadny. Na co dzień współpracujemy z managerami, którzy – coraz częściej- rozmawiają każdego dnia ze swoimi zespołami o tym, co sprawi by pracowało im się lepiej, i którzy z szacunkiem oraz pokorą podchodzą do swoich zadań, a co najważniejsze, do pracowników.

I tak dochodzimy do dwóch kluczowych Zasad Modelu Shingo jakimi są Przywództwo z pokorąSzacunek wobec każdego. To na kanwie tych Zasad – wartości powstają organizacje, które znajdziemy na liście uhonorowanych nagrodą Shingo Prize. To właśnie one stanowią początek drogi do doskonałości operacyjnej. Tak długo, jak nie będziemy świadomi wagi tych dwóch fundamentalnych zasad i nie będziemy tworzyć kompletnych systemów zarządzania, pracy czy doskonalenia, nie będzie możliwe tworzenie środowiska do budowania kultury organizacyjnej zapewniającej trwałe efekty.

Katarzyna Kuras – Dobrowolska: konsultant 4Results.


katarzyna.kuras-dobrowolska@4results.pl


UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ