Jak Akademia Lidera Lean może zrewolucjonizować umiejętności zarządzania?

Współczesna firma, która dąży do doskonałości operacyjnej, nie może sobie już wyobrazić działania bez nowoczesnych metod zarządzania, takich jak podejście Lidera Gospodarza oraz metody TWI (Training Within Industry). Od organizacji stanowisk pracy po codzienne zarządzanie i rozwiązywanie problemów, te podejścia  odgrywają kluczową rolę nie tylko w efektywnym funkcjonowaniu, lecz także w angażowaniu pracowników.

Lider Gospodarz to koncepcja, która polega na zaangażowaniu pracowników w działania firmy. Lider Gospodarz troszczy się o to, aby każdy dzień pracy był wyjątkowy, dbając zarówno o atmosferę, jak i efekty pracy zespołu. Dzięki temu podejściu pracownicy czują się docenieni i zmotywowani do osiągania lepszych wyników.

Metoda TWI jest równie ważna, koncentrująca się na standaryzacji pracy i efektywnym szkoleniu pracowników. TWI pomaga firmom w rozwijaniu kompetencji zespołów poprzez jasne i skuteczne instrukcje, co prowadzi do zwiększenia wydajności i jakości pracy.

Firma 4Results promuje i rozwija te podejścia, dążąc do wiodącej pozycji w polskim i europejskim konsultingu. Wdrażając podejście Lidera Gospodarza oraz metodę TWI, 4Results wspiera przedsiębiorstwa w ich dążeniu do doskonałości operacyjnej, tworząc zaangażowane zespoły i efektywne procesy. Dzięki tym podejściom, firmy mogą osiągać swoje cele w sposób bardziej zrównoważony i zintegrowany.

Pomimo potencjału, wiele firm wciąż nie docenia korzyści tych podejść dla budowania zaangażowanej i spójnej kultury pracy, integrującej ludzi i działy w obrębie całego przedsiębiorstwa. Przykładem skuteczności takiego podejścia jest firma Goodvalley, znana z produkcji mięsa, opartego na ścisłym przygotowaniu wszystkich etapów, “od pola do stołu”, z poszanowaniem dla środowiska naturalnego.

W malowniczej wiosce Konarzynki, położonej w sercu urokliwych Borów Tucholskich, odbyła się druga edycja wyjątkowej Akademii Lidera Lean. To wydarzenie przyciągnęło ponad 80 menedżerów reprezentujących różne działy organizacji. Całe przedsięwzięcie nabrało dodatkowego splendoru dzięki obecności duńskiego Zarządu, na czele z Anne Axelgaard, która swoją wiedzą i doświadczeniem wzbogaciła spotkanie.

Akademia miała miejsce w dniach 14-15 maja 2024 roku. Organizacja tego inspirującego wydarzenia była zasługą niezastąpionej Katarzyny Stołkowskiej, której wsparcia udzieliły Agnieszka Dorawa, Milena Bankert oraz Ewelina Wirkus z Goodvalley. Zespół ten zadbał o każdy szczegół, aby uczestnicy mogli w pełni skorzystać z przygotowanych prelekcji i warsztatów.

Głównym celem tej edycji Akademii było przedstawienie roli Lidera Gospodarza oraz przekazanie wiedzy z zakresu Standaryzowanej Pracy Menedżera (SPM). Program obejmował także wprowadzenie do metody TWI (Training Within Industry). 

Podczas tych dwóch dni Konarzynki stały się centrum wymiany doświadczeń i inspiracji dla liderów. Urokliwa sceneria Borów Tucholskich sprzyjała nie tylko nauce, ale także integracji i budowaniu relacji między uczestnikami. To wydarzenie bez wątpienia pozostawiło trwały ślad w sercach i umysłach wszystkich obecnych, wzbogacając ich o nowe perspektywy i narzędzia do dalszego rozwoju zawodowego.

Podczas obu dni Akademii prezentowano studia przypadków, dostosowane do rzeczywistych wyzwań przedsiębiorstwa. Prowadzący, w tym Katarzyna Stołkowska, Bartosz Wnuk, Irek Biliński, wspierani przez Kamila Sarnowskiego i Andrzeja Bartczaka, zapewnili wysoką jakość szkolenia.

I DZIEŃ: WSTĘP DO LIDERA GOSPODARZA ORAZ STANDARYZOWANEJ PRACY MENEDŻERA (SPM)

Akademię rozpoczęliśmy od sentymentalnego powrotu do wspomnień z pierwszej edycji, która zainaugurowała naszą niezwykłą podróż rok temu. Przeglądając filmowe retrospekcje, nie zabrakło śmiechu i miłych wspomnień, które zespoliły naszą grupę jeszcze bardziej, przypominając o wspólnych wyzwaniach i osiągnięciach.

Następnie Zarząd Goodvalley uroczyście otworzył ceremonię inspirującą prezentacją, w której przedstawiono główne wartości firmy. Było to niezwykle ważne wprowadzenie, ukazujące fundamenty, na których opiera się ich sukces. Prezentacja ta nie tylko nakreśliła strategię i wizję Goodvalley, ale także podkreśliła, jak istotne jest kierowanie się wspólnymi wartościami w codziennej pracy.

Następnie przejęliśmy stery, przedstawiając uczestnikom program na najbliższe dwa dni. Konsultanci z 4Results szczegółowo omówili agendę szkolenia, wyjaśniając, jak będą przebiegać kolejne etapy. Wprowadziliśmy praktyczne narzędzia, takie jak czerwone i zielone kartki, które miały sygnalizować gotowość do działania lub potrzebę wsparcia, co pozwalało na bieżąco dostosowywać tempo i formę zajęć do potrzeb uczestników.

Każdy z uczestników został zaopatrzony w niezbędne materiały wspierające ich w trakcie warsztatów. Rozdaliśmy podręczniki zawierające kluczową wiedzę, arkusze do refleksji oraz poręczne mini-ściągi, które zapewniły efektywne przyswajanie i wdrażanie zdobytej wiedzy.

Program Akademii został starannie dostosowany do potrzeb organizacji, gwarantując optymalną równowagę między teorią a praktyką, z 30% czasu poświęconym na teoretyczne podstawy i 70% na praktyczne ćwiczenia. Dodatkowo, zarezerwowaliśmy czas na refleksję i weryfikację wyników, co umożliwiło uczestnikom lepsze zrozumienie i zastosowanie nowych umiejętności w codziennej pracy.

Wprowadzenie do roli Lidera Gospodarza zostało przeprowadzone przez Irka Bilińskiego i Katarzynę Stołkowską. Jak tłumaczyli, Lider Gospodarz to osoba, która jest przykładem dla zespołu, dodatkowo angażująca go na wielu płaszczyznach – od stworzenia odpowiedniej atmosfery po maksymalizację efektywności działania.

Każdy z liderów nauczył się, że kluczem do sukcesu jest zapewnienie, aby każde spotkanie było nie tylko profesjonalne, ale i wyjątkowe. Podkreślono, że istotą roli Lidera Gospodarza jest dbanie o to, by uczestnicy czuli się docenieni i zmotywowani, co przekłada się na ich zaangażowanie i wyniki. To podejście wzbudziło nadzieję na codzienny entuzjazm w pracy, obiecując znaczną poprawę jakości spotkań i relacji zawodowych.

Uczestnicy zostali zapoznani z czterema pozycjami, na których pracuje Lider Gospodarz – z Antresoli, z Kuchni, z Gośćmi oraz przy Mikrofonie. Ponadto omówiono sześć kluczowych ról Lidera Gospodarza: inicjatora, zapraszającego, tworzącego przestrzeń, strażnika wejścia, łącznika i uczestnika.

Te kluczowe ramy miały stanowić bazę dla dalszych działań, zapewniając uczestnikom kompleksowe zrozumienie wielowymiarowej roli Lidera Gospodarza. Dzięki temu mogli oni lepiej przygotować się do pełnienia swoich obowiązków, skutecznie angażując zespół i tworząc środowisko sprzyjające współpracy i efektywności.

Następnie przyszedł czas na praktykę. Zmotywowane zespoły miały za zadanie przedstawić, jak rozumieją różne role Lidera na poszczególnych pozycjach, szczegółowo opisując konkretne działania i aktywności. Była to doskonała okazja do zastosowania teoretycznej wiedzy w praktyce. 

Po krótkiej przerwie uczestnicy wrócili do pracy, tym razem mając za zadanie bardziej szczegółowo omówić wybrane role Lidera. 

Następnie nadszedł moment na pierwsze case study zespołu Goodvalley, które zaprezentowali Leszek Zieliński, Edyta Drozd, Krzysztof Dobek oraz Szymon Sygit. Tematem ich prezentacji była ich droga rozwoju w roli Lidera, ilustrując wyzwania i sukcesy, które napotkali na swojej ścieżce.

Wspólny wniosek, który wyłonił się po prezentacjach, był jednoznaczny: nie będzie dobrym liderem ten, kto zawsze chce robić wszystko sam lub chce sobie przypisać wszystkie zasługi. Taka postawa prowadzi do przeciążenia i demotywacji zespołu. Kluczowe jest, aby lider potrafił delegować zadania i uznawać wkład innych, co buduje zaufanie i wzmacnia współpracę.

Po prezentacjach i krótkiej chwili odpoczynku przeszliśmy do drugiej części dnia, poświęconej Standaryzowanej Pracy Menedżera (SPM). Zdefiniowaliśmy powtarzalne czynności, które, jak tłumaczyli prowadzący, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa procesowego oraz ciągłej poprawy wyników.

Prowadzący podkreślali, że SPM nie tylko usprawnia operacje, ale także buduje kulturę organizacyjną poprzez aktywne uczestnictwo w codziennej pracy i regularny dialog z zespołem. Ta metoda stawia na standaryzację procesów, co nie tylko zwiększa efektywność, ale również zapewnia spójność i minimalizuje ryzyko błędów.

Uczestnicy Akademii mieli okazję zgłębić praktyczne aspekty wdrożenia SPM oraz jego korzyści dla organizacji. Praktyczne przykłady i case study pokazały, jak kluczowe jest wprowadzenie klarownych procedur i systematyczne doskonalenie działań, aby osiągać wyższe standardy i wyniki operacyjne.

Po omówieniu zakresu i definicji Standaryzowanej Pracy Menedżera (SPM), przyszedł czas na praktyczne ćwiczenia. Uczestnicy zostali poproszeni o stworzenie własnego arkusza Standaryzowanej Pracy Menedżera, w którym mieli zidentyfikować kluczowe zadania oraz ustalić priorytety na dzień, tydzień i miesiąc do przodu.

Celem tego ćwiczenia było umożliwienie uczestnikom praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Poprzez samodzielne opracowanie arkusza, każdy menedżer mógł skoncentrować się na konkretnych działaniach niezbędnych do efektywnego zarządzania swoim zespołem i procesami. Ćwiczenie miało również na celu wypracowanie metod planowania, które są kluczowe dla standaryzacji pracy oraz ciągłego doskonalenia w organizacji.

Zakończenie pierwszego dnia obejmowało quiz wiedzy, który stanowił nie tylko sprawdzian zdobytej przez nich wiedzy, ale także umożliwił ocenę poziomu zrozumienia omawianych tematów. Refleksyjny moment był kluczowy, ponieważ pozwolił uczestnikom na głębsze przemyślenie i ocenę tego, co doświadczyli i nauczyli się podczas pierwszego dnia Akademii. Każdy mógł zidentyfikować zarówno swoje mocne strony, jak i obszary do dalszego rozwoju. Był to także czas na wymianę opinii i refleksji z innymi uczestnikami, co wzbogacało ich doświadczenie i pozwalało na spojrzenie na tematy z różnych perspektyw.

II DZIEŃ: TWI I ROZWÓJ PRACOWNIKÓW

Wprowadzającą prezentację, która podsumowała refleksję z dnia poprzedniego, przedstawił zespół Goodvalley w składzie: Ewelina Wirkus, Justyna Chalimoniuk oraz Błażej Zieliński. Skupili się oni na procesie wdrażania projektu LOVE, podkreślając praktyczne narzędzia takie jak wizualne tablice i interdyscyplinarne spotkania.

Zespół zaprezentował zaangażowanie różnych ferm na poszczególnych etapach projektu, ukazując metody monitorowania postępów oraz standaryzacji pracy. Wizualne tablice zarządzania okazały się skutecznym narzędziem do śledzenia realizacji zadań i ułatwiania komunikacji w zespole. Interdyscyplinarne spotkania natomiast pozwalały na wymianę wiedzy i doświadczeń między różnymi działami, co przyczyniło się do bardziej spójnego i efektywnego wdrażania projektu.

Drugi dzień poświęcony był metodzie TWI, która jest kluczowa dla rozwoju pracowników. Po fascynującym wystąpieniu trio z Goodvalley, pałeczkę przejęli Bartosz Wnuk, konsultant 4Results, oraz Milena Bankert z Goodvalley. Wprowadzenie do metody TWI, którą przedstawili, okazało się niezwykle inspirujące i pełne praktycznych wskazówek. Metoda TWI, jak wyjaśnili, jest kluczowym narzędziem do rozwoju kompetencji pracowników na różnych szczeblach. Dzięki niej można nie tylko poprawić skuteczność i skrócić czas wdrożenia nowych pracowników, ale również zwiększyć efektywność, bezpieczeństwo, jakość produkcji oraz poprawić relacje między ludźmi.

Bartosz i Milena omówili, dlaczego TWI jest tak ważna dla organizacji, podkreślając jej wpływ na długoterminowy sukces firmy. Skupili się na kluczowych aspektach przygotowania do instruowania pracowników, prezentując techniki i strategie, które pomagają w efektywnym przekazywaniu wiedzy tj. APP (Arkusz Podziału Pracy), OPL (Krótka Lekcja). Podzielili się także praktycznymi wskazówkami dotyczącymi tworzenia wizualnych standardów pracy, które ułatwiają zrozumienie i przyswajanie nowych procesów.

Ich wystąpienie pełne było angażujących przykładów i konkretnych rozwiązań, co sprawiło, że uczestnicy nie tylko zrozumieli teoretyczne podstawy metody TWI, ale również zobaczyli jej praktyczne zastosowanie. Był to niezwykle wartościowy fragment dnia, który z pewnością przyczynił się do poszerzenia horyzontów i inspirował do wdrażania nowo poznanych technik w codziennej pracy.

Po zgłębieniu metody TWI przyszedł czas na przejście od teorii do praktyki. Zespoły otrzymały zadanie opracowania pierwszego Arkusza Podziału Pracy (APP), z wykorzystaniem dostępnych na stołach instrukcji, długopisów, markerów i ołówków. Celem było stworzenie precyzyjnej instrukcji dotyczącej złożenia określonego elementu.

Kiedy wszystkie zespoły zakończyły opracowywanie swoich instrukcji, przystąpiliśmy do drugiego etapu ćwiczenia – testowania opracowanych instrukcji. Jedna osoba z każdego zespołu przeniosła się do innego stolika, aby złożyć element według przygotowanej przez ten zespół instrukcji. W trakcie tego procesu nowa osoba w stoliku zgłaszała wszelkie niezgodności lub niejasności w instrukcji. Dzięki temu osoby odpowiedzialne za przygotowanie APP mogły dokonać niezbędnych poprawek, udoskonalając swoje arkusze.

Na zakończenie każdy zespół podzielił się swoimi refleksjami. Uczestnicy omawiali, co było dla nich trudne, czego się nauczyli, co im się podobało oraz jakie poprawki wprowadzili w swoich APP. 

Po krótkiej przerwie na kawę, wróciliśmy do intensywnych ćwiczeń. Uczestnicy Akademii mieli za zadanie przeanalizować krótki film, aby zidentyfikować błędy w procesie instruowania pracownika.

Po lunchu rozpoczęliśmy kolejny etap, gdzie skupiliśmy się na przejściu od tworzenia instrukcji do przeprowadzania instruktażu, zgodnie z metodą 5P: Przygotuj, Powiedz, Pokaż, Przećwicz, Pomagaj. Zaskakujący wniosek, który wyciągnęliśmy z tej części, mówił jasno: jeśli pracownik czegoś nie nauczył się dobrze, to znaczy, że trener nie potrafił mu tego właściwie przekazać.

Podkreśliliśmy, że proces doskonalenia instruktażu jest zadaniem powierzonym Liderom Doskonalenia. Ich rola polega na wspieraniu trenerów TWI w doskonaleniu umiejętności instruktorskich. To nie tylko podnosi skuteczność treningów, ale także zapewnia ciągłe doskonalenie istniejących instrukcji poprzez identyfikację luk i adaptację do zmian w organizacji. Dodatkowo, stwarza to przestrzeń na innowacje i usprawnienia, które mają na celu zwiększenie efektywności pracy.

Na Akademii nie zabrakło także głębszych zagadnień, takich jak sztuka udzielania feedbacku, która została przedstawiona w kontekście metody FUKO – Fakty, Uczucia, Konsekwencje, Oczekiwania. 

Po krótkiej przerwie na lunch, wróciliśmy do intensywnych ćwiczeń. Rozpoczęliśmy od przygotowania do instruktażu – pierwszy krok z metodyką 5P. Role były jasno określone: jeden uczestnik jako Uczeń, drugi jako Trener, trzeci jako Lider doskonalenia instruktażu, czwarty jako Master, a reszta w roli obserwatorów.

Instruktaż rozpoczął się dynamicznie, w pełni wykorzystując metodę 5P, gdzie Trener aktywnie uczestniczył, a Uczeń wcielił się w rolę nowego pracownika. Lider doskonalenia instruktażu skrupulatnie obserwował i dokumentował wszystkie szczegóły, aby w pełni wykorzystać arkusz doskonalenia instruktażu. Następnie przyszedł czas na udzielanie informacji zwrotnej. Lider doskonalenia przyjął rolę głównego krytyka, stosując się do metodyki 5P. Master natomiast monitorował cały proces, aby dostarczyć konstruktywną opinię na temat działalności Lidera doskonalenia.

Na zakończenie każdy stolik podsumował swoje doświadczenia i wnioski. Dyskutowaliśmy o trudnościach, jakie napotkali, o tym, czego się nauczyli, co ich zaintrygowało i jakie wnioski wyciągnęli z otrzymanych informacji zwrotnych.

Po zakończeniu i omówieniu intensywnego ćwiczenia, nadszedł moment na długo wyczekiwany case study. Szymon Wojtyniak i Magdalena Chęś w pełni zaangażowali uczestników, prezentując temat “Jak zaprojektować system rozwoju pracowników? Jak z pasją dbać o rozwój pracowników?” na przykładzie firmy AGC Automotive Poland (dawniej NordGlass).

Ich prezentacja była pełna inspirujących przykładów i praktycznych wskazówek. Pokazali, jak zbudować system, który nie tylko wspiera rozwój zawodowy pracowników, ale także angażuje ich pasję do ciągłego doskonalenia. Przeanalizowali różne aspekty projektowania takiego systemu, od identyfikacji potrzeb szkoleniowych po wdrożenie programów rozwojowych, które motywują do efektywności i innowacji.

Po przedstawieniu Matrycy Umiejętności przez Katarzynę Stołkowską, która szczegółowo opisała narzędzie do oceny umiejętności pracowników poprzez tabelaryczne przedstawienie ich kompetencji, uczestnicy zapoznali się również z rolą odpowiedzialną za rozwój pracowników w organizacji. Ta kluczowa funkcja nie tylko wspiera indywidualny rozwój zawodowy, ale również zapewnia, że kompetencje pracowników są zgodne z celami i potrzebami firmy.

Następnie przyszedł czas na interaktywne ćwiczenie, w ramach którego uczestnicy omawiali swoje role w procesie rozwoju pracowników. Każdy zespół prowadził intensywną dyskusję, podczas której notowano wnioski i przemyślenia na kartkach. Po zakończeniu dyskusji uczestnicy prezentowali swoje wnioski, przyklejając kartki w widocznym miejscu.

Potem przyszedł czas na inspirujące wystąpienia trzech wyjątkowych liderów z Goodvalley: Eli Kaciuba, Leszka Zielińskiego i Karola Małkowskiego. Podzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi rozwoju pracowników oraz sposobów angażowania ich w codzienną pracę. Każdy z nich przedstawił, jakie strategie przyjęli, aby wspierać rozwój zawodowy swojego zespołu i jakie narzędzia wykorzystują, aby motywować pracowników do osiągania wyznaczonych celów.

Drugi dzień zakończył się refleksją, quizem wiedzy oraz ankietą satysfakcji. Na zakończenie Akademii każdy uczestnik został uhonorowany certyfikatem potwierdzającym ukończenie szkolenia. Wydarzenie okazało się sukcesem, dając uczestnikom cenne narzędzia i wiedzę, które będą mogli natychmiast zastosować w swoich organizacjach i zarządzaniu procesami.

Podsumowanie oraz podziękowania za zaangażowanie przekazał Zarząd Goodvalley oraz Irek Biliński. Choć tegoroczna edycja dobiegła końca, to nie koniec naszej podróży – za rok planujemy trzecią edycję Akademii. Już teraz z niecierpliwością oczekujemy kolejnych wyzwań i możliwości rozwoju.

Druga edycja Akademii Lidera skupiła się na miękkim temacie – roli lidera. Tematyka, zadania dały dużo do myślenia wszystkim zarządzającym. To był czas na refleksję – jakim liderem jestem, JA dla swojego zespołu. Ćwiczenia pozwoliły spróbować stworzyć SPM. Niektórzy kierownicy zaczęli korzystać z SPM, co ułatwia im ustawianie priorytetów i ważnych rzeczy każdego dnia. To spotkanie było również czasem wymiany doświadczeń i inspiracji, ponieważ swoje dokonania prezentowali przedstawiciele różnych lokalizacji. Na jednej z ferm wystartowaliśmy również z pilotażowym projektem TWI.

Agnieszka Dorawa, Production Support Manager

Autor: Kamil Sarnowski

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ