Najbardziej alarmujący wniosek z najnowszego Raportu Gallupa dotyczy malejącego zaangażowania. W 2024 roku odsetek zaangażowanych pracowników na świecie spadł z 23% do 21%. Choć dwa punkty procentowe mogą wydawać się niewielkim spadkiem, warto zdać sobie sprawę z jego wagi. Jest to bowiem spadek równy temu zaobserwowanemu podczas globalnych lockdownów w 2020 roku.
Gallup szacuje, że te dwa punkty procentowe kosztowały światową gospodarkę 438 miliardów USD w utraconej produktywności w ubiegłym roku. Pracownicy niezaangażowani (not engaged) są psychologicznie nieprzywiązani do pracy i firmy – poświęcają na nie czas, ale nie energię ani pasję, ponieważ ich potrzeby nie są w pełni zaspokojone. Natomiast pracownicy aktywnie niezaangażowani (actively disengaged) są nie tylko nieszczęśliwi, ale mogą wręcz podważać wysiłki zaangażowanych kolegów.
Badanie Gallupa pokazuje ocenę czynników, które wpływają na spadek zaangażowania. Zawsze podkreślam, że jasność oczekiwań jest absolutnym fundamentem kultury odpowiedzialności. Bez wiedzy o tym, czego się od nas wymaga, trudno jest przyjąć pełną odpowiedzialność za powierzone zadania i osiągane wyniki. To istotny element, który pozwala pracownikom poczuć się pewnie i działać proaktywnie. Właśnie dlatego, w kontekście lektury raportu Gallupa, postanowiłem przeprowadzić własną, choć oczywiście znacznie mniejszą i lokalną, ankietę na LinkedIn. Zapytałem w niej, czy uczestnicy są pewni, czego się od nich oczekuje w pracy. Wynik był dla mnie, jako praktyka, bardzo wymowny: aż 26% ankietowanych opowiedziało się za tym, że nie mają klarowności. Natomiast 38% ankietowanych odpowiedziało, że “raczej tak”. Warto się nad tym tematem pochylić, bo “raczej tak” często może oznaczać, że gubimy klarowność w tematach wysoce istotnych.
Jasność oczekiwań a zaangażowanie
Wynik z mojego skromnego badania na LinkedIn koreluje bezpośrednio z jednym z kluczowych elementów zaangażowania pracowników, które Gallup bada za pomocą swojego narzędzia Q12®. Pierwsze pytanie z zestawu Q12 brzmi: „W pracy wiem, czego się ode mnie oczekuje”. Gallup definiuje zaangażowanych pracowników jako tych, którzy rozkwitają w pracy, są bardzo zaangażowani i entuzjastyczni. Brak jasności oczekiwań, mierzony przez Q01, jest fundamentalnym powodem, dla którego potrzeby zaangażowania nie są zaspokajane, co prowadzi do stanu „niezaangażowania” lub wręcz „aktywnego niezaangażowania„.
W tych wszystkich danych widać niestety pewną ponurą tendencję: globalnie mamy coraz więcej ludzi, którzy przychodzą do pracy bez poczucia sensu, wpływu i przynależności. Coraz więcej osób wykonuje swoje obowiązki mechanicznie, nie widząc związku między codziennymi zadaniami a szerszym celem organizacji. To nie jest tylko problem jednostek. Brak zaangażowania stwarza realne zagrożenie dla funkcjonowania firm i może zaburzać jej odporność na zmienne zachowania rynku.
Dlatego budowanie zaangażowania nie może być pozostawione przypadkowi. Musi być świadomym działaniem, którego fundamentem jest właśnie ta klarowność, kiedy pracownik dokładnie rozumie swoją rolę. Może wejść wtedy w tryb działania, a nie domyślania się. Może przejąć odpowiedzialność, zamiast jedynie „realizować polecenia”.
Ogromny potencjał do odblokowania
Gallup szacuje, że pełne zaangażowanie w miejscu pracy na świecie mogłoby dodać 9,6 biliona USD do globalnej gospodarki, co stanowiłoby wzrost o 9% globalnego PKB. Choć 100% zaangażowania może wydawać się nierealistyczne, Gallup wskazuje, że niektóre organizacje osiągają poziom 70% zaangażowania, budując kulturę opartą na zaufaniu i odpowiedzialności, a także stosując naukowo potwierdzone praktyki zarządzania.
Czy Twoja organizacja działa na korzyść swoich własnych i światowych statystyk? A może potrzebuje w tym wsparcia? Porozmawiajmy o sytuacji w Twojej firmie. Napisz do mnie: slawek.blaszczak@4results.pl
Sławek Błaszczak
Founder 4Results
Obserwuj nas na Youtube