Sonar kultury odpowiedzialnościto narzędzie, które służy do ocenienia poziomu autonomii i decyzyjności w Twoim zespole.Instrukcje dotyczące wypełniania ankiety Celem ankiety jest ocena kultury organizacyjnej i środowiska pracy, w szczególności 6 obszarów Kultury Odpowiedzialności. Aby uzyskać wartościowe wyniki, prosimy o uważne przeczytanie poniższych instrukcji.Ważne: Podczas odpowiadania skup się na swoim najbliższym środowisku – Twoim zespole, bezpośrednich współpracownikach oraz przełożonym. Nie oceniaj całej organizacji, chyba że w pytaniu użyto słowa „firma”.1. Kluczowe pojęcia Aby uniknąć nieporozumień, oto definicje kluczowych terminów używanych w ankiecie:Lider – menedżer, Twój bezpośredni przełożony, który jest odpowiedzialny za kierowanie zespołem i ocenę Twojej pracy.Innowacja - pomysły lub usprawnienia mające na celu poprawę procesów, produktów lub usług w firmie.Bezpieczeństwo psychologiczne - poczucie, że możesz swobodnie wyrażać swoje opinie, zgłaszać błędy lub prosić o pomoc bez obawy o negatywne konsekwencje2. Ogólne wytyczneUdzielaj szczerych odpowiedzi.Nie ma „dobrych” ani „złych” odpowiedzi – liczą się Twoje uczucia i doświadczenia.Wypełniaj ankietę samodzielnie i w spokojnym otoczeniu, aby Twoje odpowiedzi jak najlepiej odzwierciedlały rzeczywistość.Jeśli nie rozumiesz pytania skontaktuj się ze swoim Działem HR w celu uzyskania wyjaśnieńBadanieOceń aktualną rzeczywistość w Twoim zespole na skali od 1 do 10 pomiędzy dwoma stwierdzeniami.Jak oceniać? Każde pytanie przedstawia dwa przeciwstawne stwierdzenia, które opisują różne postawy, zachowania lub sytuacje w organizacji. Twoim zadaniem jest zdecydować, które stwierdzenie bardziej odpowiada Twoim doświadczeniom, wybierając odpowiednią wartość w skali od 1 do 10.Skala: 1 oznacza, że w pełni zgadzasz się z pierwszym stwierdzeniem (po lewej stronie). Wartości między 1 a 10 wskazują, w jakim stopniu bliżej Ci do jednego ze stwierdzeń. 10 oznacza, że w pełni zgadzasz się z drugim stwierdzeniem (po prawej stronie).Pytanie 1Trzeba uważać co się mówi, bo szczerość raczej nie popłaca, zwłaszcza przy trudnych, wrażliwych tematach i popełnionych błędach 12345678910 Każdy może powiedzieć otwarcie co myśli, nawet o trudnych, wrażliwych tematach i popełnionych błędachPytanie 2Jeśli ktoś wyraźnie różni się w sposobie myślenia, ma odmienne zdanie od większości, zazwyczaj nie jest słuchany, ogranicza się jego wpływ. 12345678910 Z uwagą słucha się odmiennych od większości głosów, nawet gdy bywają kontrowersyjne. Widzimy w nich raczej możliwości niż ograniczenia.Pytanie 3W naszym zespole od zgłaszania usprawnień jest karda zarządzająca 12345678910 W naszym zespole pracownicy chętnie zgłaszają i wdrażają usprawnieniaPytanie 4Pracownicy oczekują od lidera, że każda, nawet najdrobniejsza decyzja, będzie przez niego podejmowana. 12345678910 Pracownicy sami podejmują decyzje w tematach, którymi się zajmują.Pytanie 5Wzrost doświadczenia i umiejętności pracownika nie przekładają się na jego wpływ na firmę. 12345678910 Wraz ze wzrostem doświadczenia i umiejętności pracownika rośnie jego wpływ na organizację.Pytanie 6Pracownicy mają liczne umiejętności, lecz nie są one docenione i wykorzystane. 12345678910 Firma potrafi w pełni wykorzystać potencjał pracowników.Pytanie 7Gdy coś nie działa, szukamy przyczyn w ludziach (oczekujemy zmiany ich postaw, większego zaangażowania). 12345678910 Gdy coś nie działa, analizujemy przyczyny po stronie procesów i systemów, skupiamy się na tym, by stworzyć ludziom inne środowisko i warunki pracy.Pytanie 8Gdy pojawiają się problemy we współpracy, zwłaszcza na styku zespołów, szukamy winnych. 12345678910 Szukamy systemowych rozwiązań na lepszą współpracę, zwłaszcza na styku zespołów.Pytanie 9Lider jest nerwowy i krytykujący, gdy pojawiają się kryzysy, awarie i błędy. 12345678910 Lider podchodzi do kryzysów, awarii i błędów ze spokojem, traktując je jako naturalny etap doskonalenia.Pytanie 10Zgłaszanie usprawnień i pomysłów jest bezcelowe. I tak nic się nie zmieni. 12345678910 Pracownicy chętnie angażują się w usprawnienia.Pytanie 11Kiedy mamy nowe pomysły, utykamy w dyskusjach, omawianiu ryzyk, co nas zbytnio spowalnia. 12345678910 Kiedy mamy nowe pomysły, najpierw weryfikujemy ich sensowność, a potem szybko przechodzimy do testowania i działania.Pytanie 12Kiedy ktoś ma pomysł, musi długo walczyć, żeby pozwolono mu spróbować. 12345678910 Kiedy ktoś ma nowy pomysł, jest zachęcany do prób i eksperymentowania.Wyślij Dziękujemy za wypełnienie sonaru