Sonar kultury odpowiedzialności

GłównaHome Sonar kultury odpowiedzialności

    Sonar kultury odpowiedzialności to narzędzie, które służy do ocenienia poziomu autonomii i
    decyzyjności w Twoim zespole.


    Sonar został specjalnie zaprojektowany po to, aby pomóc zespołom zrozumieć, jak wysoko mieszczą się na 6
    wymiarach kultury odpowiedzialności: Bezpieczeństwo psychologiczne; Decyzje bliżej informacji; Oddawanie
    kontroli wraz ze wzrostem kompetencji; Naprawianie środowiska, a nie ludzi; Zachęcanie do prób, zamiast
    przekonywania na siłę; Dążenie do doskonałości, nie do unikania błędów.


    Przygotowaliśmy bezpłatną, indywidualną wersję Sonaru, którą możesz wypełnić samodzielnie, opisując kulturę pracy w
    Twoim zespole. Wypełnienie ankiety zajmie Ci ok. 7 minut, a następnie otrzymasz na swój e-mail indywidualny raport "Sonar kultury odpowiedzialności". Zapraszajmy do wypełnienia ankiety! Aby przejść dalej, prosimy o pozostawienie danych kontaktowych.

    Darmowy skan




    Oceń aktualną rzeczywistość w Twoim zespole na skali od 1 do 10 pomiędzy dwoma stwierdzeniami.

    Pytanie 1



    Pytanie 2



    Pytanie 3



    Pytanie 4



    Pytanie 5



    Pytanie 6



    Pytanie 7



    Pytanie 8



    Pytanie 9



    Pytanie 10



    Pytanie 11



    Pytanie 12



    Zakończ badanie i generuj raport

    Twój indywidualny raport

    Sonar odpowiedzialności pokazuje poziom kultury autonomii i decyzyjności w Twoim zespole / firmie na
    6 wymiarach. Dla każdego z wymiarów przedstawiliśmy krótką interpretację wyników opartą o setki ankiet
    przeprowadzonych wśród firm, które już zrealizowały Sonar w swoich zespołach.

    Poniższy raport wysłaliśmy w pliku PDF na Twój e-mail.

    Uwaga!

    Warto dodać, że otrzymane przez Ciebie wyniki są „zdjęciem” kultury zrealizowanej z perspektywy
    jednej osoby – Ciebie. W praktyce 4Results aby uzyskać miarodajny wynik dla zespołu, badanie
    przeprowadzamy dla wszystkich członków konkretnego zespołu (np. zarząd, zespół top-managementu,
    zespół kierowników), a następnie wyniki omawiamy na fokus-grupie z certyfikowanym w metodzie
    trenerem.

    Sonar dla zespołu

    Średnia ze wszystkich pytań

    Legenda

    1 - 5 Bardzo niski poziom

    5 - 7 Niski poziom

    7 - 8 Umiarkowany poziom

    8 - 10 Wysoki poziom

    Bezpieczeństwo psychologiczne

    Przeczytaj więcej

    Decyzje bliżej informacji

    Przeczytaj więcej

    Oddawanie kontroli wraz ze wzrostem kompetencji

    Przeczytaj więcej

    Naprawianie środowiska, a nie ludzi

    Przeczytaj więcej

    Dążenie do doskonałości, nie do unikania błędów

    Przeczytaj więcej

    Zachęcanie do prób, zamiast przekonywania na siłę

    Przeczytaj więcej

    Wyniki szczegółowe

    Bezpieczeństwo psychologiczne czy zwiększanie presji

    W zespole o wysokim poziomie bezpieczeństwa psychologicznego, każdy może powiedzieć otwarcie, co
    myśli, nawet jeśli temat jest trudny lub kontrowersyjny. W takim zespole szczerość popłaca i panuje
    klimat otwartości – wszyscy rozumieją, że służy to realizacji celów. Liderzy słuchają odmiennych od
    większości głosów, widząc w nich możliwości, a nie ograniczenia. W takich zespołach różnorodność
    jest wartością.

    Bezpieczeństwo psychologiczne naturalnie stwarza glebę do rozwoju autonomii, decyzyjności, zaufania,
    czyli fundamentów kultury accountability.

    Pytanie 1

    1 Zgłaszanie usprawnień i pomysłów jest bezcelowe. I tak nic się
    nie zmieni.

    10 Pracownicy w firmie chętnie zgłaszają innowacje i usprawnienia.
    Są one testowane i wdrażane.

    Pytanie 2

    1 Gdy pojawiają się problemy we współpracy, zwłaszcza na styku
    zespołów,
    szukamy winnych.

    10 Szukamy systemowych rozwiązań na lepszą współpracę, zwłaszcza na
    styku
    zespołów.

    Wyniki szczegółowe

    Decyzje bliżej informacji czy hierarchiczne

    W zespole o wysokim poziomie „decyzji bliżej informacji” pracownicy sami podejmują decyzje, mając ku
    temu wszelki potrzebne informacje, nie czekając na akceptację lidera. Członkowie zespołu sami
    zgłaszają różne usprawnienia, które są uwzględniane w organizacji, a jeśli wnoszą wartość dodaną –
    są wdrażane.

    Tradycyjne podejście hierarchiczne w organizacjach stwarza dziś coraz więcej zagrożeń. Sprawia
    bowiem, że w zmiennych i niepewnych warunkach, których doświadczamy ostatnio (kryzysy gospodarcze,
    pandemia, wojna itd.) nie dajemy sobie przestrzeni na sięganie po zbiorową mądrość i potencjał
    pracowników, którzy są bliżej informacji, szybciej reagują w odpowiedzi na zmieniające się warunki,
    mają bezpośredni kontakt z rynkiem, klientem, współpracownikami. Organizacje, które potrafią działać
    inaczej, w sposób niehierarchiczny, w kulturze lider- lider, w której decyzje są podejmowane bliżej
    informacji, są natomiast beneficjentami korzyści wynikających z pomysłów i potencjału różnorodności
    pracowników.

    Pytanie 3

    1 Ludzie wykonują zadania od – do, bo nie rozumieją szerszego
    kontekstu swojej pracy.

    10 Pracownicy rozumieją sens i kontekst swoich zadań – dlatego mają
    wpływ na to, jak wykonują te zadania.

    Pytanie 4

    1 Trzeba uważać co się mówi, bo szczerość raczej nie popłaca,
    zwłaszcza przy trudnych i wrażliwych tematach.

    10 Każdy może powiedzieć otwarcie co myśli, nawet o trudnych i
    wrażliwych tematach.

    Wyniki szczegółowe

    Oddawanie czy trzymanie kontroli wraz ze wzrostem kompetencji i klarowności

    W zespole o wysokim poziomie na tym obszarze, dba się o to, aby pracownicy znali sens i kontekst
    swoich zadań, co przekłada się na wyższą klarowność. W zespole szuka się też sposobów na pełne
    wykorzystywanie potencjału pracowników, stale podnosząc poziom ich kompetencji. Co najważniejsze, w
    miarę wzrostu kompetencji i klarowności, w zespole oddaje się wpływ, autonomię pracownikom.

    Pytanie 5

    1 Jeśli ktoś wyraźnie różni się w sposobie myślenia, ma odmienne
    zdanie od większości, zazwyczaj nie jest słuchany, ogranicza się jego wpływ.

    10 Z uwagą słucha się odmiennych od większości głosów, nawet gdy
    bywają kontrowersyjne. Widzimy w nich raczej możliwości niż ograniczenia.

    Pytanie 6

    1 Kiedy ktoś ma pomysł, musi długo walczyć, żeby pozwolono mu
    spróbować

    10 Kiedy ktoś ma pomysł, jest pełna akceptacja dla próbowania
    czegoś nowego a nawet podejmowania ryzyka.

    Wyniki szczegółowe

    Naprawianie środowiska czy ludzi


    Wysoki poziom zespołu w tym obszarze wskazuje, że gdy coś nie działa, albo pojawiają się błędy,
    analizowane są przyczyny po stronie procesów i systemów. Liderzy skupiają się na tworzeniu lepszych
    warunki pracy, a nie – szukaniu winnych. Aktywnie poszukuje się metod na poprawę współpracy,
    zwłaszcza na styku zespołów. Dlaczego to tak ważne? Zwykle przy współpracy, przekazywaniu zadań
    między dwoma działami, trudno zdefiniować odpowiedzialność i w takich sytuacjach ujawniają się braki
    w kulturze accountability.

    Pytanie 7

    1 Od zgłaszania i wdrażania usprawnień jest kadra zarządzająca.

    10 Pracownicy chętnie zgłaszają i wdrażają usprawnienia.

    Pytanie 8

    1 Gdy coś nie działa, szukamy przyczyn w ludziach (oczekujemy
    zmiany ich postaw, większego zaangażowania).

    10 Gdy coś nie działa, analizujemy przyczyny po stronie procesów i
    systemów, skupiamy się na tym, by stworzyć ludziom inne środowisko i warunki
    pracy.

    Wyniki szczegółowe

    Ciągłe doskonalenie czy unikanie błędów

    W zespołach, w których w tym obszarze notuje się niskie wyniki, istnieje tendencja do nadmiarowego
    rozwlekania tematów, nie kończenia wątków, przez co dyskusje trwają „miesiącami”, co zniechęca do
    zgłaszania nowych inicjatyw.

    Z kolei w zespołach o wysokim wskaźniku dyskutuje się tyle, ile trzeba, aby dobrze zrozumieć temat,
    wskazać ryzyka i być gotowym do podjęcia pierwszych prób, które zweryfikują iteracyjnie słuszność,
    zasadność inicjatyw. Dzięki iteracyjności, podejmowane próby pozwalają zarządzać ryzykiem, nie
    podejmować działań na dużą skalę zbyt wcześnie.

    Pytanie 9

    1 Liderzy są bardzo nerwowi i krytykujący, gdy pojawiają się
    kryzysy, awarie i błędy.

    10 Liderzy podchodzą do kryzysów, awarii i błędów ze spokojem,
    traktując je jako naturalny etap doskonalenia.

    Pytanie 10

    1 Zanim zaczniemy działać, nadmiarowo dyskutujemy i omawiamy
    ryzyka.

    10 Kiedy mamy nowe pomysły, to szybko przechodzimy do testowania i
    działania.

    Wyniki szczegółowe

    Zachęcanie do prób czy przekonywanie na siłę

    W zespołach o wysokich wynikach w tym obszarze, liderzy podchodzą do kryzysów, awarii i błędów ze
    spokojem, traktując je jako naturalny etap doskonalenia. Liderzy rozumieją, że w procesach ciągłych
    zmian, rosnących wymagań rynku, pracownicy, szukając nowych rozwiązań, uczą się i testują. W związku
    tym – naturalną koleją rzeczy, mogą pojawić się błędy. To co tworzy kulturę odpowiedzialności, to
    właściwa reakcja na błędy. Liderzy starają się z tych błędów wyciągać wnioski i upowszechniać je w
    całej organizacji.

    Pytanie 11

    1 Pracownicy oczekują od szefa, że każda, nawet najdrobniejsza
    decyzja, będzie przez niego podejmowana.

    10 Pracownicy sami podejmują decyzje, mając ku temu wszystkie
    potrzebne informacje.

    Pytanie 12

    1 Pracownicy mają liczne umiejętności, lecz nie są one docenione i
    wykorzystane.

    10 Firma potrafi w pełni wykorzystać potencjał pracowników.

    Jaki następny krok po wypełnieniu sonaru?

    Chcę skonsultować swój wyniki Sonaru

    Bezpłatna
    indywidualna konsultacja

    Chcę zamówić sonar dla zespołu

    Sonar dla zespołu

    Chcę dowiedzieć się więcej o kulturze odpowiedzialności:

    Webinarium „Czym jest kultura odpowiedzialności”?

    Rejestracja

    Konferencja Accountability Culture Congress

    Sprawdzam

    Portal Kultura Biorę Odpowiedzialność

    Sprawdzam

    Czym jest Kultura
    Biorę Odpowiedzialność?


    • Kultura Biorę Odpowiedzialność jest oparta o kompetencje przyszłości, takie jak samozarządzanie, accountability, przedsiębiorczość, empowerment – czyli umiejętności rosnące na znaczeniu w środowisku pracy.
    • To odpowiedź na zmienność, złożoność biznesową, która wymaga szybkich i trafnych decyzji. W Kulturze BO decyzje podejmowane są tam, gdzie jest informacja, a nie hierarchicznie.
    • Kluczowa zasada Kultury Biorę Odpowiedzialność to: “Decyzje są podejmowane bliżej informacji, a nie hierarchicznie.”
    • To podejście wymaga koncentracji na ciągłym budowaniu KLAROWNOŚCI (celów, efektów, współzależności) oraz KOMPETENCJI (merytorycznych/technicznych oraz miękkich) tak, by pracownicy mogli przejmować stopniowo KONTROLĘ (decyzyjność, wpływ).
    • Branie Odpowiedzialności to również gotowość do ciągłego Uczenia się – w tym Naprawiania Błędów.

    Sonar kultury
    odpowiedzialności


    to narzędzie, które służy do ocenienia poziomu autonomii i decyzyjności w Twoim zespole.
    Sonar został specjalnie zaprojektowany po to, aby pomóc zespołom zrozumieć, jak wysoko mieszczą się na 6 wymiarach kultury odpowiedzialności.

    Poniżej prezentujemy raport z Twojego Sonaru indywidualnego.

    Twój indywidualny raport

    Sonar odpowiedzialności pokazuje poziom kultury autonomii i decyzyjności w Twoim zespole / firmie na 6
    wymiarach. Dla każdego z wymiarów przedstawiliśmy krótką interpretację wyników opartą o setki ankiet
    przeprowadzonych wśród firm, które już zrealizowały Sonar w swoich zespołach.

    UWAGA!

    Warto dodać, że otrzymane przez Ciebie wyniki są „zdjęciem” kultury zrealizowanej z perspektywy jednej osoby – Ciebie. W praktyce 4Results, aby uzyskać miarodajny wynik dla zespołu, badanie przeprowadzamy dla wszystkich członków konkretnego zespołu (np. zarząd, zespół top-managementu, zespół kierowników), a następnie wyniki omawiamy na fokus-grupie z certyfikowanym w metodzie trenerem.

    ŚREDNIA ZE WSZYSTKICH PYTAŃ

    6/10

    Legenda

    Bezpieczeństwo psychologiczne czy zwiększanie presji

    Decyzje bliżej informacji czy hierarchiczne

    Oddawanie czy trzymanie kontroli wraz ze wzrostem kompetencji i klarowności

    Naprawianie środowiska czy ludzi

    Ciągłe doskonalenie czy unikanie błędów

    Zachęcanie do prób czy przekonywanie na siłę
    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Bezpieczeństwo psychologiczne czy zwiększanie pressji

    W zespole o wysokim poziomie bezpieczeństwa psychologicznego, każdy może powiedzieć otwarcie, co myśli, nawet jeśli temat jest trudny lub kontrowersyjny. W takim zespole szczerość popłaca i panuje klimat otwartości – wszyscy rozumieją, że służy to realizacji celów. Liderzy słuchają odmiennych od większości głosów, widząc w nich możliwości, a nie ograniczenia. W takich zespołach różnorodność jest wartością. Bezpieczeństwo psychologiczne naturalnie stwarza glebę do rozwoju autonomii, decyzyjności, zaufania, czyli fundamentów kultury accountability.

    Pytanie 1



    1 Zgłaszanie usprawnień i pomysłów jest bezcelowe. I tak nic się nie zmieni.
    10 Pracownicy w firmie chętnie zgłaszają innowacje i usprawnienia.
    Są one testowane i wdrażane.

    Pytanie 2



    1 Gdy pojawiają się problemy we współpracy, zwłaszcza na styku zespołów, szukamy winnych.
    10 Szukamy systemowych rozwiązań na lepszą współpracę, zwłaszcza na styku zespołów.









    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Decyzje bliżej informacji czy hierarchiczne

    W zespole o wysokim poziomie „decyzji bliżej informacji” pracownicy sami podejmują decyzje, mając ku temu wszelkie potrzebne informacje, nie czekając na akceptację lidera. Członkowie zespołu sami zgłaszają różne usprawnienia, które są uwzględniane w organizacji, a jeśli wnoszą wartość dodaną – są wdrażane. Tradycyjne podejście hierarchiczne w organizacjach stwarza dziś coraz więcej zagrożeń. Sprawia bowiem, że w zmiennych i niepewnych warunkach, których doświadczamy ostatnio (kryzysy gospodarcze, pandemia, wojna itd.), nie dajemy sobie przestrzeni na sięganie po zbiorową mądrość i potencjał pracowników, którzy są bliżej informacji, szybciej reagują w odpowiedzi na zmieniające się warunki, mają bezpośredni kontakt z rynkiem, klientem, współpracownikami. Organizacje, które potrafią działać inaczej, w sposób niehierarchiczny, w kulturze lider- lider, w której decyzje są podejmowane bliżej informacji, są natomiast beneficjentami korzyści wynikających z pomysłów i potencjału różnorodności pracowników.

    Pytanie 3



    1 Ludzie wykonują zadania od – do, bo nie rozumieją szerszego kontekstu swojej pracy.
    10 Pracownicy rozumieją sens i kontekst swoich zadań – dlatego mają wpływ na to, jak wykonują te zadania.

    Pytanie 4



    1 Trzeba uważać, co się mówi, bo szczerość raczej nie popłaca, zwłaszcza przy trudnych i wrażliwych tematach.
    10 Każdy może powiedzieć otwarcie, co myśli, nawet o trudnych i wrażliwych tematach.









    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Oddawanie czy trzymanie kontroli wraz ze wzrostem kompetencji i klarowności

    W zespole o wysokim poziomie na tym obszarze, dba się o to, aby pracownicy znali sens i kontekst swoich zadań, co przekłada się na wyższą klarowność. W zespole szuka się też sposobów na pełne wykorzystywanie potencjału pracowników, stale podnosząc poziom ich kompetencji. Co najważniejsze, w miarę wzrostu kompetencji i klarowności, w zespole oddaje się wpływ, autonomię pracownikom.

    Pytanie 5



    1 Jeśli ktoś wyraźnie różni się w sposobie myślenia, ma odmienne zdanie od większości, zazwyczaj nie jest słuchany, ogranicza się jego wpływ.
    10 Z uwagą słucha się odmiennych od większości głosów, nawet gdy bywają kontrowersyjne. Widzimy w nich raczej możliwości, niż ograniczenia.

    Pytanie 6



    1 Kiedy ktoś ma pomysł, musi długo walczyć, żeby pozwolono mu spróbować.
    10 Kiedy ktoś ma pomysł, jest pełna akceptacja dla próbowania czegoś nowego, a nawet podejmowania ryzyka.









    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Naprawianie środowiska czy ludzi

    Wysoki poziom zespołu w tym obszarze wskazuje, że gdy coś nie działa, albo pojawiają się błędy, analizowane są przyczyny po stronie procesów i systemów. Liderzy skupiają się na tworzeniu lepszych warunki pracy, a nie – szukaniu winnych. Aktywnie poszukuje się metod na poprawę współpracy, zwłaszcza na styku zespołów. Dlaczego to tak ważne? Zwykle przy współpracy, przekazywaniu zadań między dwoma działami, trudno zdefiniować odpowiedzialność i w takich sytuacjach ujawniają się braki w kulturze accountability.

    Pytanie 7



    1 Od zgłaszania i wdrażania usprawnień jest kadra zarządzająca.
    10 Pracownicy chętnie zgłaszają i wdrażają usprawnienia.

    Pytanie 8



    1 Gdy coś nie działa, szukamy przyczyn w ludziach (oczekujemy zmiany ich postaw, większego zaangażowania).
    10 Gdy coś nie działa, analizujemy przyczyny po stronie procesów i systemów, skupiamy się na tym, by stworzyć ludziom inne środowisko i warunki pracy.









    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Ciągłe doskonalenia czy unikanie błędów

    W zespołach o wysokich wynikach w tym obszarze, liderzy podchodzą do kryzysów, awarii i błędów ze spokojem, traktując je jako naturalny etap doskonalenia. Liderzy rozumieją, że w procesach ciągłych zmian i rosnących wymagań rynku, pracownicy, szukając nowych rozwiązań, uczą się i testują. W związku tym – naturalną koleją rzeczy, mogą pojawić się błędy. To, co tworzy kulturę odpowiedzialności, to właściwa reakcja na błędy. Liderzy starają się z tych błędów wyciągać wnioski i upowszechniać je w całej organizacji.

    Pytanie 9



    1 Liderzy są bardzo nerwowi i krytykujący, gdy pojawiają się kryzysy, awarie i błędy.
    10 Liderzy podchodzą do kryzysów, awarii i błędów ze spokojem, traktując je jako naturalny etap doskonalenia.

    Pytanie 10



    1 Zanim zaczniemy działać, nadmiarowo dyskutujemy i omawiamy ryzyka.
    10 Kiedy mamy nowe pomysły, to szybko przechodzimy do testowania i działania.









    WYNIKI SZCZEGÓŁOWE

    Zachęcanie do prób czy przekonywanie na siłę

    W zespołach, w których w tym obszarze notuje się niskie wyniki, istnieje tendencja do nadmiarowego rozwlekania tematów, niekończenia wątków, przez co dyskusje trwają „miesiącami”, co zniechęca do zgłaszania nowych inicjatyw. Z kolei w zespołach o wysokim wskaźniku dyskutuje się tyle, ile trzeba, aby dobrze zrozumieć temat, wskazać ryzyka i być gotowym do podjęcia pierwszych prób, które zweryfikują iteracyjnie słuszność, zasadność inicjatyw. Dzięki iteracyjności, podejmowane próby pozwalają zarządzać ryzykiem, nie podejmować działań na dużą skalę zbyt wcześnie.

    Pytanie 11



    1 Pracownicy oczekują od szefa, że każda, nawet najdrobniejsza decyzja, będzie przez niego podejmowana.
    10 Pracownicy sami podejmują decyzje, mając ku temu wszystkie potrzebne informacje.

    Pytanie 12



    1 Pracownicy mają liczne umiejętności, lecz nie są one docenione i wykorzystane.
    10 Firma potrafi w pełni wykorzystać potencjał pracowników.









    Jaki następny krok po wypełnieniu sonaru?

    Chcę skonsultować swój wyniki Sonaru

    Bezpłatna indywidualna konsultacja

    Chcę zamówić sonar dla zespołu

    Sonar dla zespołu

    Chcę dowiedzieć się więcej o kulturze odpowiedzialności:

    Webinarium „Czym jest kultura odpowiedzialności”?

    Rejestracja

    Konferencja Accountability Culture Congress

    Sprawdzam

    Portal Kultura Biorę Odpowiedzialność

    Sprawdzam