Aby wciąż podnosić efektywność pracy, konieczne jest nabywanie nowych umiejętności oraz doskonalenie lub aktualizowanie posiadanych. Coraz więcej uwagi poświęca się dziś umiejętnościom miękkim, takim jak samozarządzanie, rezyliencja, odporność, odpowiedzialność, które w pewnych sytuacjach mogą mieć decydujący wpływ na osiągane wyniki.
Pracodawca staje obecnie przed trudnym wyborem – jakie szkolenie wybrać, co nowego na rynku szkoleniowym, mając zarazem z tyłu głowy konieczność zadbania o budżet firmowy, w trudnych czasach, w których obecnie funkcjonujemy.
Szkolenia VR: kompetencje miękkie
Okazuje się, że szkolenie w wirtualnej rzeczywistości wydaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem właśnie do rozwoju kompetencji miękkich. Choć VR od wielu lat jest wykorzystywany w zdobywaniu umiejętności twardych (szkolenia BHP, symulatory lotu, symulatory pracy w ekstremalnych warunkach), to dopiero od kilku lat zyskuje popularność w zakresie umiejętności miękkich, takich jak kompetencje komunikacyjne, zarządzania ludźmi, przywództwo.
Zanim jednak przejdziemy do podania dowodów, które wskazują na skuteczność VR w szkoleniach, przytoczmy słowa profesora Harvard School, Chrisa Dede:
„VR jest zanurzone w środowisku łączącym świat fizyczny i cyfrowy, w którym użytkownicy wchodzą w interakcję za pomocą zestawu słuchawkowego, komputera lub urządzenia mobilnego, aby odgrywać role z awatarem lub uczyć się nowych umiejętności”. Właśnie tym są szkolenia w VR – połączeniem środowiska cyfrowego (które daje nieograniczone możliwości) i tradycyjnej przestrzeni szkoleniowej lub przestrzeni e-learningowej.
Skuteczność VR w szkoleniach
Podczas gdy tradycyjne formy treningu mogą wydawać się nużące, archaiczne lub nie przynoszące korzyści, VR zapewnia ekscytujące doświadczenie – szkolenie przeprowadzone w VR na długo pozostaje w pamięci, co potwierdzają uczestnicy prowadzonych przez nas wydarzeń.
Mówi o tym m.in. raport firmy PwC (PwC VR Soft Skills Training Efficacy Study, 2020), zgodnie z którym szkolenie VR zajmuje 4 razy mniej czasu niż standardowa nauka w klasie, przy identycznych efektach. Inaczej mówiąc, to, co przy standardowej metodzie zajmuje 2 godziny, w VR zajmuje 30 minut. VR poprawia skupienie na temacie szkolenia, dzięki czemu nauczana treść jest lepiej zapamiętywana.
Co więcej VR zapewnia głęboką immersję w przedmiot nauki, a zarazem odbywa się w bezpiecznym środowisku. Skutkuje to większą chęcią do wdrażania nowych osiągnięć w prawdziwym życiu. Według przytoczonego powyżej raportu, uczący się z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, byli o 275% bardziej pewni we wdrażaniu tego, czego się nauczyli. Nauka w klasie podniosła tę pewność jedynie o 40%, a e-learning – o 35%.
Podsumowując, według ostatnich badań taki sposób prowadzenia szkolenia (z użyciem elementów VR) oszczędza czas i buduje większą pewność siebie w późniejszym wykorzystaniu nowych umiejętności. Uczący się są bardziej emocjonalnie przywiązani do materiałów i bardziej na nich skoncentrowani.
Andrzej Domański, Partner 4Results