AKADEMIA
BUSINESS PLANNING EXCELLENCE
To autorski program rozwojowy 4Results Growth & Excellence, zaprojektowany dla liderów – od prezesów po sukcesorów – którzy chcą, by cała organizacja grała do jednej bramki. Uczy, jak przełamywać silosy, budować spójne strategie i procesy, które naprawdę działają, oraz prowadzić firmę w sposób zintegrowany, skuteczny i oparty na współodpowiedzialności.
– CZAS TRWANIA: 8 miesięcy
– TERMINY ZJAZDÓW: 3-4 lutego, 10-11 marca, 21-22 kwietnia, 5-6 maja, 9-10 czerwca, 15-16 września, 6-7 października 2026
– CENA: 19.900 zł netto / os.
Masz pytania dotyczące Akademii? Wypełnij formularz – skontaktujemy się z Tobą
Program Akademii:
modułów
dni warsztatów
prowadzących

Akademia to kompleksowy program dla liderów, którzy chcą, by ich firmy działały jak jeden, zgrany organizm – gdzie każdy dział, każda osoba i każdy cel są ze sobą logicznie powiązane. To przestrzeń, w której uczymy, jak przełamać silosy, zbudować wspólny język między sprzedażą, operacjami, finansami i produkcją, oraz jak tworzyć kulturę współodpowiedzialności, w której wszyscy grają do jednej bramki. To także sposób na holistyczne spojrzenie na swój biznes i zaczerpnięcie dobrych wzorców z innych firm. To zestaw pomysłów, jak zwiększać długookresowy zysk firmy za pomocą podejmowania trafnych decyzji cenowych i inwestycyjnych.
W trakcie programu uczestnicy uczą się, jak projektować procesy w firmach, które wspierają strategię – zamiast ją blokować. Jak zamieniać ambitne plany w konkretne, mierzalne działania. Jak łączyć codzienność z długofalowymi celami biznesowymi – lub przynajmniej jak zrozumieć, że długofalowe cele biznesowe są ważniejsze, niż doraźne rozwiązywanie dzisiejszych problemów. Jak podejmować trafne decyzje w oparciu o dane, fakty i spójne plany, zamiast działać intuicyjnie czy reagować jedynie na bieżące problemy.
Akademia pokazuje, jak zbudować firmę, w której strategia naprawdę żyje – jest rozumiana przez wszystkich, a jej realizacja staje się naturalnym rytmem pracy całej organizacji. To program dla liderów, którzy chcą prowadzić swoje zespoły w sposób świadomy, systemowy i z pasją – tak, by osiągane rezultaty były trwałe, a ludzie czuli sens i dumę z tego, co wspólnie tworzą. Bo strategia to nie tylko dokument na ścianie czy w szufladzie biurka Prezesa – to codzienna praca planistyczna wszystkich działów nakierowana na realizację tej strategii.

Co zyskasz po Akademii?

Dla kogo?
- Dla firm z każdego sektora – rolnictwa, przemysłu i usług
- Dla dużych, średnich i małych firm – a nawet dla start-upów, które chcą rosnąć mądrze
- Dla prezesów i całego C-level – którzy muszą patrzeć szerzej niż tylko na swój dział
- Dla dyrektorów i menedżerów wyższego szczebla – odpowiedzialnych za kluczowe decyzje
- Dla sukcesorów – którzy chcą świadomie przejąć stery biznesu
- Dla tych, którzy chcą mieć pewność, że cała firma gra do jednej bramki
Prowadzący
Agenda modułu
- 08:00 – 08:30 Przywitanie i plan pracy
- 08:30 – 09:30 Refleksja z poprzedniego modułu, wnioski po pracy własnej
- 09:30 – 12:00 Wiedza z wybranego modułu i ćwiczenia
- 12:00 – 12:45 Lunch
- 12:45 – 15:30 Wiedza i ćwiczenia
- 15:30 – 16:00 Dyskusja i refleksja
- 08:00 – 12:00 Wiedza i ćwiczenia
- 12:00 – 12:45 Lunch
- 12:45 – 15:30 Wiedza i ćwiczenia
- 15:30 – 16:00 Refleksja, quiz, ankieta
Opis poszczególnych modułów
MODUŁ 1
Wstęp do S&OP
Wprowadzenie do Akademii: zasady pracy, oczekiwania, plan pracy.
Samoocena procesów planistycznych w naszych firmach.
Lider jest jednym z trzech kluczowych czynników sukcesu wdrażania systemów zintegrowanego planowania (planowania sprzedaży i operacji). Na czym polega jego rola w procesach planistycznych? Jak przygotować lidera do podejmowania decyzji – kluczowego celu S&OP.
Symulacja zachowań w łańcuchu dostaw – jak to się ma do codzienności w naszych firmach?
Na podstawie symulacji ocenimy, co powinno się zmienić, aby poprawić wyniki gry, dzięki czemu poznamy proces zintegrowanego planowania w zarysie.
Praca domowa.
Data: 3-4 lutego 2026
Prowadzący: Gniewomir Kuciapski, Michał Paradowski
MODUŁ 2
Planowanie strategii i cen
Jakimi zasadami kierować się przy budowaniu strategii?
Jak podejść do analizy otoczenia organizacji oraz analizy możliwości organizacji. Gdzie i jak się chcemy rozwijać? Komu i jak chcemy służyć?
Dlaczego właśnie tak chcemy to robić? Jakie ryzyka temu towarzyszą i jak to wpłynie na interesariuszy?
Czy da się to zrobić, czy mamy wszystko, aby zrealizować strategię?
Jak dokonać wyboru i jak wdrożyć strategię?
Jak skutecznie zarządzić cenami i jak strategie cenowe powinny wpływać na aktywności przedsiębiorstwa? Jak w prosty sposób podnosić zysk i/lub wartość sprzedaży za pomocą dobrego pozycjonowania cenowego – to wstęp do dobrego planowania aktywności.
Ćwiczenia z analiz strategicznych.
Praca domowa.
Data: 10-11 marca 2026
Prowadzący: Katarzyna Lipska, Patrycjusz Skakuj
MODUŁ 3
Prognozowanie
Po co prognozować, kto to powinien robić i jakie powinny być efekty.
Co powinniśmy prognozować i jak? Metody prognozowania i podstawowe zasady prognozowania.
Ćwiczenia z metod prognozowania i metod pomiarów błędów.
Jak weryfikować poprawność prognoz. Jak podchodzić do błędów – jak je komunikować i w którym momencie zatrzymać proces ciągłego doskonalenia.
Jak wykorzystać nowoczesne technologie do prognozowania.
Praca domowa.
Data: 21-22 kwietnia 2026
Prowadzący: Gniewomir Kuciapski, Wojciech Telenga
MODUŁ 4
Planowanie aktywności
Jak dokonać analizy portfolio. Jak wyłowić to, co najbardziej istotne i jak z tą częścią portfolio pracować?
Co zrobić z długim „ogonem” portfolio produktowego, towarowego lub usługowego? Jak zaplanować proces „wyjścia”?
Jak zaplanować i skutecznie wdrożyć nowości?
Planowanie aktywności marketingowych i jak to powiązać z portfolio produktów lub usług oraz z klientami?
Proces sprzedaży i jego analiza. Jak wykorzystać luki w procesie, aby zaplanować dźwignie wzrostu? Jakie dźwignie są możliwe?
Lejek sprzedaży i action plan – droga dojścia do lepszych rezultatów.
Jak wdrożyć plan sprzedaży – komu i jak przydzielić zadania oraz jak je monitorować?
Ćwiczenia z planowania aktywności.
Praca domowa.
Data: 5-6 maja 2026
Prowadzący: Gniewomir Kuciapski, Michał Paradowski, Patrycjusz Skakuj
MODUŁ 5
Planowanie operacji cz. 1
Kryteria wyboru kluczowych zasobów.
Ćwiczenie grupowe – mapa kluczowych zasobów w różnych modelach biznesowych.
W jaki sposób ocenić zdolności produkcyjne (w tym zdolności produkcji usług)?
Rola MPS i poziomów planowania.
Różne modele obciążeń i scenariusze decyzyjne.
Jak analizować, do kogo warto dostarczać i na jakich zasadach dostarczać?
Jak naprawdę policzyć koszty dystrybucji i jak na tej podstawie zmodyfikować siatkę dystrybucyjną?
Modele łańcuchów dostaw – szanse i ryzyka, liczenie opłacalności.
Ćwiczenia z planowania mocy produkcyjnych i z planowania dystrybucji.
Data: 9-10 czerwca 2026
Prowadzący: Gniewomir Kuciapski, Paweł Birecki
MODUŁ 6
Planowanie operacji cz. 2
Strategia zarządzania zapasami a replenishmentu.
Jak redukować wartość zapasu, dbając o obsługę klienta.
Frozen horizon – stabilność vs elastyczność.
Dobór elementów strategii zarządzania zapasami przy różnych modelach biznesowych.
Sposoby planowania zaopatrzenia. Zakupy vs zaopatrzenie.
Zakupy operacyjne vs zakupy strategiczne
Jak podejść do strategii zaopatrzenia i jak skutecznie zaplanować współpracę z dostawcami. Zakupy jako odwrotność sprzedaży – zasady budowania długoterminowych relacji i kontraktowania zakupów
Rola kooperacji jako element pośredni między zakupami a produkcją – zarządzanie kooperantami w reżimie S&OP.
Ćwiczenia z planowania zapasów i planowania zakupów.
Praca domowa.
Data: 15-16 września 2026
Prowadzący: Gniewomir Kuciapski, Paweł Birecki
MODUŁ 7
Podejmowanie decyzji
Zamknięcie cyklu S&OP – spotkania Pre-S&OP oraz Executive S&OP. Jak uzgadniać plan, jak dobrze analizować dane aby generować przekonujące rekomendacje?
Teoria i praktyka podejmowania decyzji. Jak przełamywać często spotykany impas decyzyjny. Jak bronić się przed błędami poznawczymi, które prowadzą często do odważnych, ale błędnych decyzji – rola danych w przełamywaniu heurystyk.
Założenia, ryzyka i scenariusze – ich rola w planowaniu biznesu. Jak je omawiać i ewaluować.
Gdzie jest miejsce finansów w S&OP i jak na końcu scalić planowanie z budżetem finansowym.
Jak monitorować strategię i S&OP za pomocą Obeya?
Ćwiczenia z podejmowania decyzji.
Praca domowa.
Data: 6-7 października 2026
Prowadzący: Katarzyna Lipska, Gniewomir Kuciapski, Michał Paradowski
MODUŁ 8
Celebracja
Omówienie refleksji z Akademii – co udało mi się wdrożyć lub zmienić w firmie lub w mojej pracy z zespołem. Z czym miałem/am wyzwanie.
Podsumowanie całości – jakie benefity dla mojej firmy i jakie kolejne kroki? Czego potrzebuję, aby skutecznie wdrożyć Strategię albo S&OP?
Panel dyskusyjny z udziałem prowadzących Akademię.
Gość specjalny (polsko- lub angielskojęzyczny) ze specjalnym wystąpieniem.
Ceremonia zakończenia.
Data: Listopad 2026
Prowadzący: Wszyscy + gość specjalny
Jeśli zainteresował Cię temat planowania sprzedaży to zachęcamy do pobrania naszego ebooka w tym temacie
Z ebooka dowiesz się, dlaczego nawet najbardziej przemyślane strategie czasem zawodzą, odkrywając głębsze mechanizmy i czynniki wpływające na sukces. Jest to nie tylko podręcznik dla menedżerów sprzedaży, ale także inspirujące źródło wiedzy dla przedsiębiorców, którzy chcą zrozumieć, jak unikać błędów i osiągać lepsze wyniki w biznesie.

Cena programu
- Akademia będzie realizowana przez 8 miesięcy (7 modułów, 14 dni + celebracja).
- Zjazdy odbywają się raz w miesiącu (2 dni) w Warszawie oraz siedzibie goszczącego zakładu.
- Terminy zjazdów: 3-4 lutego, 10-11 marca, 21-22 kwietnia, 5-6 maja, 9-10 czerwca, 15-16 września, 6-7 października, listopad 2026.
19900 zł*
- w cenie zapewniony jest udział w całej Akademii, materiały merytoryczne, posiłki (przerwy kawowe, lunch)
- w cenie nie jest zapewniony ewentualny nocleg oraz dojazd
* cena netto od osoby
Najczęściej zadawane pytania
Praca na Akademii łączy teorię z praktyką. Uczestnicy przed warsztatami otrzymują materiały do przeczytania na platformie edukacyjnej. Podczas zajęć rozwijają wiedzę poprzez dyskusje, ćwiczenia na danych i analizę studiów przypadków wdrożeń S&OP/IBP. Po warsztatach realizują pracę własną – weryfikują zdobytą wiedzę, wdrażają zmiany w swojej firmie i przygotowują prezentację podsumowującą. Łącznie program obejmuje 98 godzin nauki i praktyki.
Platforma e-learningowa 4Results to nowoczesne środowisko rozwoju kompetencji, które wspiera uczestników Akademii w nauce przed, w trakcie i po warsztatach. Zawiera bazę wiedzy z materiałami do pobrania, zadaniami i arkuszami z poszczególnych modułów oraz testami wiedzy sprawdzającymi postępy. Każdy moduł to osobna kompetencja, z przypisanymi punktami, poziomem zaliczenia i widocznym procentem ukończenia. Uczestnicy zdobywają odznaki i przechodzą do kolejnych kompetencji po zaliczeniu poprzednich etapów. Dzięki platformie nauka staje się interaktywna, angażująca i pozwala realnie śledzić rozwój umiejętności w całym procesie Akademii.
Tak, w przypadku zgłoszenia 2 osób, oferujemy 10% zniżki. W przypadku 3 i więcej osób – 20%.
Aby aktywować rabat, podczas rejestracji wpisz w polu „kod kuponowy”:
less_10 – w przypadku zgłoszenia 2 osób.
less_20 – w przypadku zgłoszenia 3 i więcej osób.
Tak, część modułów Akademii odbędzie się w Warszawie, a wybrane spotkania zostaną zrealizowane w siedzibach firm, które udostępnią na dwa dni swój zakład produkcyjny. Szczegóły dotyczące lokalizacji podamy wkrótce.
Każdy może zdobyć certyfikat Lidera Planowania Biznesowego w formie papierowej oraz elektronicznej.
Jakie są kryteria?
1. Udział 85% w modułach – 12 dni (brak uczestnictwa nie zwalnia z konieczności znajomości pominiętej tematyki).
2. Uzupełnienie arkusza Self Assessment – na start i na koniec Akademii BPX
3. Przejście przez wszystkie kompetencje na platformie – zaliczenie zgodnie z wymaganiami (opis przy każdej kompetencji) – wykonanie zadań przed i po, zaliczenie testu wiedzy.
4. Przygotowanie prezentacji podsumowującej z całej Akademii BPX – Moje wdrożenie, Moja refleksja, czego się nauczyłem w odniesieniu do Self Assessmentu.
5. Zaprezentowanie przygotowanego materiału ostatniego dnia – 20-30 min / firma.







