Autor: Andrzej Domański, Partner 4Results People
Wyobraź sobie, jakby to było ćwiczyć i doskonalić swoje umiejętności zawodowe w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Spełnienie tego marzenia jest na wyciągnięcie ręki! Te właśnie możliwości oferują szkolenia VR, a branża HR już wykorzystuje je do całego szeregu zadań, takich jak onboarding, szkolenia z zakresu różnorodności i integracji, szkolenia z zakresu komunikacji i umiejętności przywódczych oraz szkolenia z zakresu rozwiązywania konfliktów. Przyjrzyjmy się im bardziej szczegółowo.
> Onboarding
Onboarding jest krytycznym aspektem wprowadzenia pracownika do firmy, a szkolenie VR może sprawić, że będzie on jeszcze bardziej angażujący i skuteczny. Nowi pracownicy mogą odkrywać swoje miejsce pracy i poznawać politykę oraz kulturę firmy w wirtualnym, ekscytującym środowisku. Także pierwsze, podstawowe zadania nie będą im obce: podczas onboardingu w technologii VR wiele w nich będzie możliwych do przećwiczenia!
> Lepsza komunikacja
Technologia VR może być wykorzystana do efektywnego szkolenia z zakresu komunikacji. Pracownicy mogą ćwiczyć wystąpienia publiczne, prowadzenie spotkań i angażowanie się w trudne rozmowy z awatarami, które naśladują rzeczywiste zachowania publiczności. Szkolenie VR zapewnia natychmiastową informację zwrotną na temat stylu komunikacji, mowy ciała i tonu głosu, pomagając pracownikom poprawić ich umiejętności interpersonalne.
> Szkolenie z zakresu różnorodności
Szkolenia VR mają również znaczący wpływ na szkolenia z zakresu różnorodności. Pomagają zespołowi doświadczyć i zrozumieć różne perspektywy w opracowanych scenariuszach, co bezpośrednio prowadzi do rozwoju empatii. Taki trening jest w szczególności przydatny w międzynarodowych, wielokulturowych środowiskach pracy.
> Rozwiązywanie konfliktów
Szkolenie VR jest również doskonałym narzędziem, jeśli chodzi o rozwiązywanie konfliktów. Przechodząc przez symulacje trudnych scenariuszy które mogą rozegrać się w miejscu pracy, pracownicy będą ćwiczyć swoje umiejętności rozwiązywania konfliktów i uczyć się, jak łagodzić przykre sytuacje. Umiejętność dawania konstruktywnej informacji zwrotnej jest niezwykle cenna, dlatego ten aspekt również może być częścią treningu VR w Twojej firmie!
Jeśli jesteś specjalistą ds. HR, który jeszcze nie wykorzystał potencjału wirtualnej rzeczywistości, powinieneś jak najszybciej zbadać ten fascynujący temat! Bez dwóch zdań: warto!
Andrzej Domański: Partner w 4Results. Od kilkunastu lat związany jest z branżą szkoleniowo-doradczą, jako dyrektor sprzedaży, dyrektor operacyjny, kierownik projektów, konsultant, trener. Zrealizował kilkadziesiąt projektów doradczych z obszaru badań i doradztwa HR (audytu HR, AC/DC, ocena kompetencji, badania opinii pracowników, oceny okresowe) oraz kilkadziesiąt projektów dotyczących rozwoju pracowników (programy talentowe, akademie przywództwa, programy rozwoju sił sprzedaży, wsparcie facylitacyjne, wdrożenia e-learningu etc.). Jest wykładowcą Politechniki Łódzkiej, społecznie angażuje się w restrukturyzację Domów Dziecka i reformę pieczy zastępczej. Specjalizuje się w tematyce zastosowania VR w szkoleniach.