Kultura odpowiedzialności: Jak dotrzeć do liderów, którzy mają kontrolujący styl zarządzania?

Do takich osób potrzeba więcej cierpliwości. Wiele sytuacji u klientów pokazuje, że nie ma sensu za wszelką cenę naciskać na liderów z silnym poczuciem kontroli. Takie osoby często po roku lub dwóch od wprowadzenia kultury odpowiedzialności, tak jak w krzywej Gaussa jeden ze skrajów wykresu, znajdują się w mniejszości. Wydaje mi się, że rolą liderów odpowiedzialnych za kulturę, czyli np. członków zarządu, jest dostarczanie informacji i tworzenie klarowności informacyjnej np. na temat wyników w pozostałych zespołach.

Wśród Klientów zdarzyło się, że jeden z liderów o bardziej kontrolującym stylu zarządzania nie chciał iść na dłuższy urlop, bo obawiał się, że dłuższa niż tydzień nieobecność w pracy może spowodować znaczący spadek wyników, ze względu na brak możliwości bieżącego realizowania różnych zadań. Warto jest więc takie osoby uświadamiać i pokazywać, jak to wygląda z perspektywy firmy i w innych zespołach. Wtedy te osoby zaczynają krok po kroku nadganiać w krzywej Gaussa, przestają być maruderami i zaczynają dopasowywać się do większości. Potrzeba jedynie cierpliwości i stałej informacji o kierunku, w jakim zmierza nasza kultura.

Dodatkowo, nie należy pokazywać palcem kto dokładnie jest takim właśnie maruderem, należy je wciągać do nowej kultury, bez prowokowania oporu. Sposobem na dostarczenie autonomii jest pokazywanie konkretnych wyników i informowanie o tym na jakim etapie znajduje się firma – wtedy każdy sam może podjąć decyzję o tym czy zostanie w swoim stylu zarządzania, czy też podejmie jakiś krok dążący do wejścia w kulturę odpowiedzialności.  Należy opierać się na możliwości wysłuchania, zrozumienia i dawania przestrzeni do podejmowania własnych decyzji.

Autorzy:

Sławek Błaszczak – Founder, Board Member 4Results, e-mail: slawek.blaszczak@4results.pl

Kazimierz Żurek  – Marketing manager 4Results, e-mail: kazimierz.zurek@4results.pl

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ